tirsdag 25. mars 2014

Magic loop

Jeg lærer stadig noe nytt! Det er mye som inspirerer meg på nett når det gjelder strikking. Jeg som strikker mye sokker, ermer, bukseben m.m har kikket litt på magic loop teknikken tidligere. Endatil prøvd meg litt. Men begynnelsen var så "knotete", jeg brukte mye tid og det var et styr! Så jeg gikk tilbake til mine 5 pinner og mente det gikk vel så raskt.

Men jeg er av den sorten som ofte er lei av prosjektet mitt når første sokk, erm, buskeben m.m er strikket, og det er et skikkelig ORK å gå igang med den andre... Så da måtte jeg kikke enda litt på magic loop.

Nå strikker jeg på en Marius dress. Ermene er ensfargede i begynnelsen og jeg tenkte det var et greit prosjekt å prøve-strikke på. Så da la jeg opp på 5 pinner og strikket 4 omganger på begge ermene, før jeg la de over på en lang rundpinne (80cm). Og det går kjempebra! :))
Kan kanskje ikke si det går fortere enn med 5 pinner, men jeg vil være ferdig med begge på en gang, de blir nøyaktig like lange og økningene kommer på samme sted på hver arm. WOW!

Det er et must at man har pinner med myk, flexibel wire. Jeg skal kjøpe inn noen som er 100 og 120 cm lange, for det er ikke tvil om at dette er en teknikk jeg blir å benytte mye fremover:)









Jeg var litt spent på om det ville bli jevnt i overgangen mellom pinnene, men man ser ikke hvor skillet går. Ofte kan dette være et problem når man strikker med 5 pinner.

Har du lyst å prøve deg på magic loop? Det er utallige videoer på youtube.com som viser hvordan. 
Lykke til!

Klem fra Maja

2 kommentarer:

  1. Har ikke enda prøvd meg på denne teknikken. Synes det ser så vanskelig ut...men det er vel slik med det meste som man ikke har prøvd før...:-)
    Ha en fin ettermiddag! :-)

    SvarSlett
  2. Ja, som sagt måtte det ett par forsøk til fra min side ;) Jeg er spent hvordan det blir når jeg kommer til mønsteret, da blir det mange nøster rundt meg!

    SvarSlett