onsdag 12. april 2017

Selbuvotter i restegarn

God påske!

På Instagram følger jeg noen damer som strikker utrolig flotte selbuvotter. Så i kombinasjon med å ha funnet inspirasjon der, og at jeg ryddet i strikkekista og fant 2 tråds nøstebarnull, Peer Gynt og Rauma 3 tråds, så var det bare å legge opp. Oppskrifta ligger gratis på bloggen Hjemmelaget

Første par ut er strikket i gråhvit Rauma 3 tråds og blåmelert Peer Gynt. De er strikket på pinne nr 3 og er damestørrelse.




Neste par ut er strikket i dobbelt 2 tråds merinoull fra Nøstebarn. De ble veldig gode. Den ubehandla ulla oppleves nesten "spretten". Jeg liker det. Disse er også strikket med pinne nr 3 og ble liten damestørrelse.




Nå var jo planen å bruke opp litt restegarn. Men hva skjedde? Jo, jeg handla inn mer garn for å strikke enda flere votter! Bl.a Viking sport som er forsterket garn. Faren min fikk nemlig ett par votter til bursdagen sin i oktober, men de var det hull i allerede i mars. Han bruker dem til skigåing. Og siden han nesten daglig er på skitur, så ble det kort levetid. Jeg er derimot litt usikker på det garnet. Det virker mykt og ikke så tykt. Og det inneholder litt akryl (grøss). Er det noen som har gode erfaringer med det til votter? Skal jo helst være både varme og slitesterke.

Påskeklem fra Maja

14 kommentarer:

  1. Riktig fine votter i et godt, gammelt mønster. Det hender det går hull på tommelen på ullvotter ved skigåing, men det er ergerlig da med slike fine votter. Jeg pleier å bruke Viking sportsragg til sokker, men har aldri brukt det til votter. Garnet er mykt og godt å strikke med og vel verdt et forsøk. Jeg bruker ofte Vestlandsgarn fra Gjestal eller Lima fra Drops til selbuvotter. Liker så godt at det tover litt i bruk.

    Lykke til med garnet og vottene og fortsatt god påske!

    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for tipset om garn til votter:) Fortsatt god påske til deg også!

    SvarSlett
  3. Jeg så de fine vottene dine og tenkte at nå var det på tide å komme igang med avskjedsgaver til de voksne i barnehagen. Som tenkt, så gjort - 3 par snart ferdig, 2 til må til. Bruker samme oppskrift som deg. Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å kunne inspirere:) i takt med øking i bruk av sosiale medier, tar strikkingen nesten fullstendig av her i huset. Det er så mye fint andre legger ut på FB, Instagram, Ravelry og i blogger. Så man inspireres hele tiden:)

      Slett
  4. Flotte votter, selbumønster går aldri av moten. Ergelig når det slites hull. Lykke til med nytt garn - håper de blir sterkere.
    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg håper også på det:)

      Slett
    2. Takk, jeg håper også på det:)

      Slett
  5. Ååå de er bare så fiiine, jeg er veldig glad i Selbuvotter. Påskeklem fra Bergen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Lisbeth. Håper du hadde en fin påske. Her i nord var vi skikkelig heldige med påskeharen, så det ble mange turer til fjells.

      Slett
  6. Selbuvottar er så fint. Og dette mønsteret var nydeleg.

    SvarSlett
  7. Flotte votter! Selbuvotter er aldri feil, og det er godt å få brukt opp litt restegarn.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. De var kjempeflotte, nå fikk jeg lyst til å strikke votter igjen, ha en herlig lørdag og Happy Knitting!

    SvarSlett
  9. Nydelege vottar! Selbuvottar er så fint. Eg strikka det til to av bonusbarna til jul, men strikka då i Drops Lima. Dei har brukt dei mykje og er kjempefornøyde. Kjekt med slike ting som ikkje går av moten. :)

    SvarSlett