søndag 22. september 2013

Hexa genser

Her er enda et prosjekt ferdig. Høstens nye farger i Hexa fra Du Store Alpakka var så fine! Jeg kjøpte 8 nøster dyp vinrød som skulle bli en jakke til meg selv. Men før jeg begynte å strikke viste jeg garnet til min datter, som falt pladask... og da ble det genser til henne i stedet måtte skynde meg når hun først var litt interessert!

Hun synes Skappel-genseren er fin, men vi begge synes den er litt vel stor og vid. Så vi landet på en genser etter oppskriften til Nøstesjel. Den har jeg justert litt, slik at den er litt videre og lengre. Strikket på pinne 7 rundt og rundt i rillestrikk. Slapp dermed å sy i sammen til slutt, men de vrange omgangene var ganske så kjedelig.. Ermene strikket jeg derimot att og fram etter hennes tips og sydde sammen til sist. Jeg la opp 130 m på bolen og på ermene la jeg opp 27 m og økte til 43.

Det rakk så vidt akkurat med 8 nøster garn, brukte opp rubbel og bit! Så nå er det bare å kjøpe inn nytt Hexa til meg selv ;)
Genseren ble veldig fin, og ikke minst suuuper myk og deilig!












Klem fra Maja

12 kommentarer:

  1. Den genseren ser kjempedeilig ut -og så nydelig farge!!
    Ja, det er ikke alltid at ting går som de er planlagt...he, he.. Heldige dattera di! ;-)

    SvarSlett
  2. Åh, den ble kjempefin! Nydelig farge...!!! :-) Så morsomt at du brukte oppskriften min som utgangspunkt :-)
    Merete

    SvarSlett
  3. Den ble kjempefin! Takk for at du pekte på bloggen din, du har strikket mye fint:-) Hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    SvarSlett
  5. Veldig fin! Hvilket str er denne i? Kunne du ha målt i cm rundt genseren? Tusen takk!

    SvarSlett
  6. Genseren passer til en str S eller XS. Den er 45 cm på tvers under ermene, dvs 90cm i omkrets.

    SvarSlett
  7. Hei. Flott genser! Hvor mange cm strikket du på bolen før felling til armer- og hvor lange er armene?

    SvarSlett
  8. Takk:) strikket genseren til vi syntes den var passe lang bare. Holdt den opp foran henne til den var der hun ville:) ermene er 50 cm.

    SvarSlett
  9. Hei igjen. Kan du måle bolen opp til armene? Dette da jeg har begynt på en i samme størrelse og bare har bestilt åtte nøster... Ser at du skrev at du brukte alt- og er litt redd for å få for lite.

    SvarSlett
  10. Da har jeg fått målt den. Opp til ermene er den 47 cm lang. Jeg brukte absolutt alt, så strikker du løsere enn meg blir 8 nøster for lite til denne lengden. Men jeg synes den fint kan være ca 45 cm også, det passer til at den ikke er så vid. Lykke til!

    SvarSlett