søndag 4. mai 2014

Projo's sokke- og vottealong 2014

Jeg er en som lett lar meg rive med det som foregår på Facebook... både på å telle hvor mye garn man bruker iløpet av ett år (ga opp iløpet av januar), vottealong 2013 (ga opp i mai 2013) "hopp-i-havet" farsotten i Nord-Norge (gjennomført!), klutstrikking (sommeren 2013, gjennomført!) m.m.

I år er jeg igjen med i Projos along. Denne gangen får vi velge mellom å strikke sokker eller votter hver måned. Passer meg litt bedre, jeg er jo rimelig ivrig på å strikke sokker - som bloggen min viser ;)
Nå er vi kommet til mai. Jeg er med for fullt, både januar, februar, mars og april er ferdigstrikket. Og for mai har jeg tatt et valg om å strikke votter, må bare fullføre noen større prosjekt først.

Her har vi februarvottene. "Kærleksvante" av Maria Gustavsson. Finnes å få kjøpt på Ravelry her. Vottene er et raskt prosjekt på tykke pinner og tykt garn. Jeg har strikket dem i dobbel Tove fra Sandnes garn. Siden de ble passe store kunne jeg ikke tove dem, men har børstet dem for å få den myke, lodne effekten.
Vottene fikk min gode venn og kollega, hun har hatt god bruk for dem denne våren  :)




Jeg var litt spent på om jeg hadde nok garn, ett nøste lilla og ett nøste natur. Derfor la jeg opp med mørk lilla. Men jeg hadde ikke trengt det, det holdt med god margin.



Når tomlene strikkes som dette, ute på kanten, så får de kjempegod passform. Sitter som støpt. Og hvis man ser på hånden sin, så er det jo nettopp der tommelen er ;)



Dette mønsteret anbefales til gode, varme vintervotter!


I April var det dette søte mønsteret som vi kunne strikke. "Liten fuggel" av Jorid Linvik. Kan kjøpes i nettbutikken hennes, her. En tur inn i mønsterbutikken hennes kan fort bli ganske dyrt, for her er utrolig mye fint!

 Vi kunne velge mellom sokker eller votter, men jeg valgte å strikke begge delene. Tenkte jeg skulle bli kvitt litt restegarn. Hadde to nøster Dale babyull, brukte ikke opp alt til hele settet. Men for å ikke risikere å gå tom for garn valgte jeg mørk bunn på vottene og lys bunn på sokkene. De passet godt sammen uansett. På pinne 2,5 i minste størrelse ble de ca str 1 år. Settet ble gitt i barselgave til en skjønn liten gutt :)








Her har jeg strikket vottene med tommel, men mønsteret er også uten tommel for de minste størrelsene. Egentlig mer praktisk for de små.



Det er like spennende hver måned å se hva som blir månedens mønster. Moro når det er noe man liker, krever mer overtalelse de månedene det er noe som ikke fenger helt... men målet er at i år skal jeg gjennomføre alongen!

Klem fra Maja

3 kommentarer:

  1. Så fine hjerte-votter du har strikket! Jeg har ikke deltatt på noen sokke - og votte along enda, men det skal jeg jammen vurdere, sikkert mange fine mønster der (hm...det er kanskje på Facebook...og der er jeg jo ikke...)
    Nydelig det barne-settet med sokker og votter, Jorid har så mange fine oppskrifter (har kjøpt noen der, ja ;-))
    Vi har hatt en aldeles flott skitur idag, må jo nyte det flotte været! :-)
    Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
  2. Så mye fint samlet! Jeg er elendig på alonger, for jeg detter av omtrent etter en omgang, siden jeg har så mange egne planer jeg bare måååå strikke først.

    SvarSlett
  3. Hehe, det høres kjent ut! Jeg ramla av projo i fjor og har vel sånn delvis ramla av i år også. Fine ting du har strikka!

    SvarSlett