torsdag 28. desember 2017

Åttebladsrose

Her om dagen skulle jeg kikke gjennom instagrambildene mine for å se hvilke som hadde flest tilbakemeldinger i 2017. Det slo meg at selbuvotter var populært, det ser jeg også av andres "best nine" bilder.

Selbuvotter er vakkert handtverk, og jeg liker så godt de som har stjerne, eller åttebladsrose i mønsteret. Ifølge Anne Bårdsgård som har skrevet boka "Selbuvotter", er sjennrosa ( stjernerestaurant, åttebladsrosa, selburosa, selbustjerna) det mest brukte mønsteret på vottene. Den finnes i utallige varianter; enkel stjerne, stjerne med glimt, dobbel stjerne, hele stjerner, med kvadrat inni, med grein og utypiske varianter og så videre.

Jeg feller stadig for mønster med åttebladsrosen. Og jeg har strikket endel av dem opp gjennom årene. Her er noen fra den senere tid:



Dette er et klassisk selbumønster, man finner det på nett om man googler selbumønster. Dette er stjerne med glimt, som er den sorte masken i hvert blad. Vottene er strikket på pinne nr 3, og her kan man bruke garn som Peer Gynt, Smart, Heilo, Falk, Rauma tretråds og lignende. Damestørrelse blir det.



Dissen vottene er designet av Wenche Roald, også kalt knitnetty. Mønsteret heter Frost. Dette er en hel stjerne, der den ytterste stjerna er ubrutt. Disse er strikket i Finull og pinne nr 3. De ble litt for små til damestørrelse, og siden sønnen min trengte nye votter, la jeg dem i maskinen og tovet de på 40gr i ca 40 min sammen med et lite håndkle. Det gikk fint, og vottene ble skikkelig myke og gode.



Disse søte sokkene er fra et sett som kalles Vesle Kari. Settet består av votter, sokker og lue. Det er designet av Lillcats design. Her ser vi en liten åttebladsrose som gjentas over hele sokken. Også kalt enkel stjerne. Disse sokkene er strikket i finull på pinne nr 2,5. 



Disse vottene mekket jeg sammen på egenhånd, ved å bruke masketall, tommelmønster og håndflatemønsteret fra de øverste, klassiske selbuvottene, og stjernemønster fra boken "selbuvotter". Denne stjerna er av de utypiske stjernene, da de har en uvanlig oppdeling inni. De er strikket i Rauma tretråds på pinne nr 3.



Her et til eksempel på vottene Frost. Disse er strikket på pinne nr 3,5 i garnet 7 brødre fra Novita. Da ble det herrestørrelse.




En nydelig jakke med enkle stjerner over det hele. Strikket i Sandnes tynn merino.




Enda et mønster fra Lillcat design. Her er det noen små stjerner som har større avstand mellom kronbladene.




Votter strikket i dobbel Totråds fra nøstebarn på pinne nr 3.Det er et langsgående stjernemønster, med halve stjerner. Ble ofte brukt på gutte- og jentevotter. Disse har også grein.



Disse herrevottene har en spesiell rund stjerne. De kunne ha navn som appelsin, hjulet og rundros. 




Til sist har jeg tatt med den populære Nancykofta. Også den har åttebladsrose, her kalt enkel stjerne. 
Og enda finnes det utallige vakre plagg med åttebladsrosen. Boken Selbuvotter er et prakteksemplar av et verk for oss som vil lære mer. Og der er så mange vakre mønstre og sette sammen. Jeg er akkurat i startfasen på å lære meg det, jeg må enda huske det litt til med å bruke grunnmønster jeg kjenner fra før. Men det er veldig spennende å se hva man får ut av det.

Romjulskveld fra Maja

7 kommentarer:

  1. Så mange nydelige votter :) Finest av alt var nå den vakre kofta!

    SvarSlett
  2. Takk, ja kofta er bare helt nydelig. Den var dessverre ikke til meg:)

    SvarSlett
  3. Alltid kjekt å se bilder av fine klassiske strikkeplagg! Dette er tidløse produkter som enhver nordmann må ha i garderoben sin etter min mening. Så vi får bare strikke....

    Fortsatt god romjul fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Så mange flotte plagg du har strikka, og så mange forskjellege og fine åttebladroser.

    SvarSlett
  5. Så utrolig mye flott du har laget. Har bladd meg litt nedover i innleggene og blir helt imponert. De skjønne huene med perler er jo bare helt bedårende. Nå ble jeg inspirert :)
    Ønsker deg en flott helg!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Ja, de luene ble fine og godt mottatt. De var morsomme å strikke også

      Slett
  6. Så mye fin strikk *hjerter i blikket*! Kofta og Vesle Kari-sokkene var bare helt nydelige. Enig i at åttebladrosa er et pent mønster :)

    SvarSlett