lørdag 25. november 2017

Selbuvottene Frost

Hei! 
Jeg har strikket herrevotter i tradisjonell selbustrikk. Men mønsteret er nytt, det er det Wenche Roald som har laget. Hun er en av mine favorittdesignere, og jeg liker vottene hennes spesielt godt. De sitter godt på, og mønstrene er gjennomførte og lettforståelig. Resultatet blir alltid bra.

Disse vottene har jeg strikket med garnet Novita 7 brødre. Det er et garn jeg har brukt mye av det siste året. Det er tykt, ullete og slitesterkt. Min pappa fikk i fjor ett par votter i 100% ull. De brukte han når han gikk på ski. Så fra jul til påske var det slitt hull i dem. Det var kort levetid. Så for aktive eller arbeidssomme karer, må det forsterket ull til. 7 brødre er forsterket garn, så det forventer jeg skal rekke til flere sesonger.

Ett nøste blått og ett nøste lyse grått, rakk til 2 par votter. Og enda er der nok til ett par barnesokker. Nøstene er på 150 gr.










Riktig god helg fra Maja

10 kommentarer:

  1. De ble flotte! Stilig i omvendte farger! Wenche er en dyktig mønsterskriver, hun har stadig nye teknikker og gode detaljer mønstrene sine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det var spennende å se resultatet når jeg byttet om fargene. Den ene dagen liker jeg de lyse best, men neste dag er det de mørke som er favoritten. Fine begge to:)

      Slett
  2. Det var nydelege vottar i eit flott mønster :)

    SvarSlett
  3. Kjempefine votter! Fint strikka er de også! Takk for tips om garn. Dette er ukjent for meg. Det finnes jo så mye garn i handelen nå til dags. Jeg er så gammel at jeg husker tida med Triplex, Per Gynt og Perlekrepp.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) ja, det er mange garnsorter på markedet. Jeg prøver meg frem på ulike sorter, har noen favoritter som jeg stadig bruker. Av de du nevner, er det bare Peer Gynt jeg har prøvd. Det er også et veldig godt garn. Mannen min har en genser strikket i det, som han liker veldig godt. Og den har holdt seg veldig fin, tross mye bruk.

      Slett
  4. Kjempefine votter! Lurt å strikke med forsterkning når vottene skal brukes til skigåing, hundelufting eller annet hvor de utsettes for litt ekstra slitasje :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja det er godt med forsterkning. Synes votter bør vare minst en vinter;)

      Slett