onsdag 23. desember 2015

Et par sokker til jul

Sokker er populære julegaver i min familie. Så jeg har alltid noen par som skal pakkes inn og gis bort. Spesielt er det mennene i familien som ber om sokker.

Disse to parene skal gis samlet, sammen med ferske julebrød. Oppskriften på julebrødene fant jeg på Trines matblogg. Hun har oppskrifter på utrolig mye godt! Jeg havner stadig innom der, når jeg er på jakt etter oppskrift. Kan også anbefale hennes Chili con carne, vi lager den med kjøttdeig av elg.

Tilbake til sokkene... Første par ut er sokkene Elias, av Bitta Mikkelborg. De er strikket i mellanraggi fra Järbo, str 42.
I mønsteret kan man velge om man vil lage en legg som kan brettes ned, eller med vrangbord, som her. Mannen her i huset liker den lange leggen best, mens jeg synes den med nedbrett er veldig dekorativ. Mønsteret har jeg fra boken "Strømper - strikking hele året". Flott bok, med maaange vakre sokkemønstre :)












Neste par er Kryss og tvers sokker av Løvestua. Disse var et av mønstrene i oktober, på Projo's votte- og sokkealong. Det ble vel det siste paret jeg strikket i år i alongen, falt dessverre ifra da det nærmet seg jul og jeg hadde all verdens andre strikkeprosjekt jeg ønsket å starte.
Sokkene er også strikket i mellanraggi fra Järbo. Jeg liker det garnet godt, det er veldig slitesterkt, og myk å strikke med. Ca str 42.



I dag er det lillejulaften. Nå er alt i huset klar for julefeiringen. Vi venter familie på besøk i morgen, da blir det ribbe til julemiddag og riskrem til dessert. Tradisjonen tro ;)


Jeg benytter anledningen til å ønske alle mine strikkevenner

En riktig god jul!

Klem fra Maja 

17 kommentarer:

  1. Kjempefine julegave-sokker! Liker spesielt godt de grå/hvite. Tenker de går rett hjem hos mannfolk. Sokker skal jo helst være grå. Må studere boka nærmere ser jeg, for disse var skikkelig stilige. Takk for tipset!

    God jul til deg og dine! Julefreden senker seg her også, og det kjennes godt.


    Juleklem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ingunn. Boka er vel verdt å studere, for der er mye fint. Men jeg henter også inspirasjon fra Bittas Facebookside, der er det eget album med modellene fra boka, strikket av alle teststrikkerne.

      Slett
    2. Og ikke minst, god jul til deg og dine! Her er det julekvelden nå, det er stilt i huset, og Kofteboken 2 venter på meg;)

      Slett
  2. Det var noen fine og forseggjorte sokker du viser frem! Heldige de som får disse under treet :) Jeg har strikket noen par fra Bittas sokkebok i høst, for å få brukt opp litt pt5-garn. Har mer garn igjen, så det blir sikkert flere.
    Ønsker deg en riktig God jul! Håper du får en fin feiring med familien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, vi har hatt en veldi fin julefeiring. Fornøyde både store og små. God jul:)

      Slett
  3. Så flotte sokker :) Jeg har også den boka, men finner den ikke for tiden ;) Jeg har fått vottedilla, men har et par sokker på pinnene også :) GOD JUL !

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt med småstrikk. Jeg har nettopp fullført et par små selbuvotter. Minsten ønsket seg blå votter, så blå ble de:) god jul!

      Slett
  4. Du og sokker altså, de var bare fabelaktig flotte ! Godjule-klem fra Beth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja sokker går stadig igjen her i bloggen min. Heldigvis er det alltid noen som ønsker seg det, for ellers kunne det ha hopet seg opp her;) juleklem til deg:)

      Slett
  5. Flotte sokker du strikker, God Jul!

    SvarSlett
  6. Supre sokker. Nå må jeg også få strikket nye sokker for lageret mitt ble tomt til jul!
    Ønsker deg et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  7. Hei, og godt nytt år!!!
    Det var flotte sokker - sokker er fin innimellomstrikk og alltid fint å gi bort. Ermed i Votte- og sokkealongen i 2016, så da er det vel bare å hive seg rundt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Anne! 2016 blir nok et år med mange fine sokker og votter, jeg deltar også i alongen:)

      Slett
  8. Hei, og godt nytt år!!!
    Det var flotte sokker - sokker er fin innimellomstrikk og alltid fint å gi bort. Ermed i Votte- og sokkealongen i 2016, så da er det vel bare å hive seg rundt :-)

    SvarSlett
  9. Godt nytt år! Heldige er de som fikk slike staselige sokker under juletreet!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år, Britt! Sokkene ble så godt mottatt, og kanskje spesielt fordi mønsteret heter Elias, det samme som minsten her i huset. Det syntes de var ekstra stas:D

      Slett