torsdag 22. mars 2018

Småstrikk av restegarn og lagergarn


Jeg har startet 2018 med å strikke opp endel restegarn og litt lagergarn. Det er dels for å bli kvitt noe av det, men også fordi den lokale garnbutikken brant ned, og jeg anså at jeg kan strikke mye fint av garnet jeg allerede har, fremfor å bestille på nett. 
Det er mye som frister på nett, stadig er det gode tilbud på garn. Men jeg har opplevd flere ganger at fargene ikke svarer til forventningene. Ikke minst synes jeg det er viktig om det er flere farger og de skal matche. Så stort sett handler jeg garn jeg selv har plukket ut i en butikk. 

Det har blitt mange små plagg, så her kommer de på rekke og rad:)

Først ut er Hipsterlua av Petiteknit. Jeg synes den er så stilig, og fellingen er veldig fin. Passet både barn, menn og damer. Jeg har strikket 4 stykker, og de fleste er strikket i rester av Sandnes Alpakka og Sandnes Alpakkaull. På dameluene har jeg montert på dusk av juksepels.



Den blå til venstre er strikket i Sisu og Sandnes tynn silkmerino:)

På Facebook deltar jeg i en gruppe som heter Vottedille 2018. Over en periode får vi kjøpt 5 votteoppskrifter og har en gitt frist å strikke dem. De første vottene var vottene Orion av Lillcat design. Jeg valgte å strikke dem i lys og mørk grønn plantefarget garn. Garnet har min mor farget for ca 30 år siden, så det var sannelig på tide å ta det i bruk! 
Jeg tenkte garnet var av samme tykkelse som finull, og det var foreslått i oppskriften. Men mine ble veldig store, og jeg måtte tove dem ganske mye. Ble bra til slutt, selv om tovingen gjorde mønsteret litt utydelig. 

Mønster nr 2 i Vottedille 2018 er Vottan mine av Kate Fredriksen. Disse er strikket i lagergarn jeg har av Rauma finull. Finull er supert til votter, og når jeg er i Alta må jeg alltid kjøpe med meg hjem noen nye farger for å ha i lageret. Votter strikker jeg stadig, og da er det kjekt å bare kunne finne frem med en gang. Jeg syntes de ble så fine, og de passet meg perfekt. Så disse vottene ble tatt i bruk med en gang:)

Jeg har strikket opp noen rester av merinoull også. De ble til en 
Emblalue av Strikkezilla. Jeg har boken Lille bolle, og brukte oppskriften derifra. Jeg synes nok mønsteret er finest i små størrelser. Denne lua ble ca 10 år til voksen, og det måtte til mange runder med bunnmønsteret, før jeg kunne gå i gang med "bladene". 

Av noe Sterk garn fra Du store alpakka, ble det en Løvverk lue av Marianne J. Bjerkman. Det finnes så mange fine av den på Instagram. Har stadig lyst å strikke flere! Denne ble Str 10 år-voksen.

Lillebror fikk seg også ullsokker av Sterk garn. Deilige og myke:)

Jeg hadde strikket en Tjukklua fra Dropledesign. Den er strikket i Sandnes minialpakka og Sandnes Suri alpakka. Helt nydelig myk og varm. Jeg ba min datter prøve den, og beskjeden fra henne var klar: "den beholder jeg"! Så den er i daglig bruk, og jeg blir nok å strikke flere. 




Pub! Det ble et langt innlegg, men håper noen har fått litt inspirasjon til å bruke opp sine rester. Det kan bli mye fint av det:) og neste innlegg blir å handle om et stort restegarnsprosjekt... og tålmodighetsprosjekt;)

Klem fra Maja




5 kommentarer:

  1. Så mange fine luer! Syntes de duskene så helt ekte ut. Likte spesiellt godt de blå og hvite vottene, nydelige :)

    SvarSlett
  2. Her var det mye flott strikk! God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Her var det mange flotte og gode plagg. God påske :)

    SvarSlett
  4. Hjelpe meg så mye fint, den hipsteren må jeg få strikket ! God helg til deg, klem fra beth

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett