søndag 11. oktober 2015

Stjerneruter

Endelig ferdig med min kofte "Stjerneruter", fra Kofteboken. Den er strikket i Rauma Finull, og er lett og varm. Er kjempefornøyd med kofta, men hadde litt panikk underveis, da jeg oppdaget at garnet var så ulikt spunnet, at strikkefastheten på den ene armen ble annerledes enn på den andre. Men etter vask og strekk, har den gått seg til.

Så langt på vei var jeg veldig begeistret for garnet, men det var skikkelig nedtur at det kunne være så forskjell på nøstene!



Strikket i koks og natur, Rauma Finull. Pinne 2,5 og 3. Str M



Synes det er så vakkert mønster!



Knappestolpene er strikket oppover. Det tar en evighet, men er så verdt det, for stolpene blir så jevne og fine. Tross at dette er ren, ubehandlet ull, har jeg valgt å sy maskinsøm før jeg klipte opp. Mest fordi det er den teknikken jeg kan fra før, og jeg ville bli fort ferdig;) Jeg har strikket belegg og sydd over klippekanten med tungesting. Tungesting er passe elastisk, og jeg benytter det også på halskanter som skal brettes inn. Ermene er sydd på med maskesting.



På den lokale garnbutikken fant jeg fine knapper:)

Nå i oktober er det endel UFO-utfordringer. Det vil si at man blir utfordret på å gjøre ferdig noen uferdige "objekter". Jeg skal se hva jeg får gjort. Telte opp ikke mindre enn 3 jakker, som er nesten ferdig. En manglet knapper, en manglet knappestolpe og knapper, og den tredje skal syes sammen. Og felles for alle, er at jeg aner at de ikke blir så vellykkede som jeg hadde tenkt (eks for små...). Og da er det ikke så stas å få de ferdige heller... Noen som kjenner seg igjen?

Klem fra Maja



12 kommentarer:

  1. Skikkelig lekker kofte! Tipper den er lett og god i Finull. Smart å brukte et såpass tynt garn. Godt garnet jevna seg til i vask. Det er jo det genuine med det originale ull-garnet.
    Ufoer? Jeg har bare en, men den har til gjengjeld ligget så lenge at jeg vet ikke hva. Kanskje den kommer fram en dag? Første skritt er kanskje å se om garn, mønster og pinner holder hus med ufoen. Skal skynde meg å sjekke før jeg gjør noe mer.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det er en deilig jakke, som jeg har gått daglig i, siden den ble ferdig for noen dager siden. Rart med UFO'ene, de virker alltid som en god ide når man begynner prosjektet. Og så bare glir det ut i intet;)

      Slett
  2. Så nydelig kofte!! Et lekkert mønster som kom godt frem med kontrastfargene du har valgt. Dette tipper jeg blir en favoritt i bruk, både lett og varm:)
    September ble min ufo-måned. Fikk ferdigstilt mye, og det lettet på samvittigheten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Birgitte! Stjerneruter er et nydelig mønster. Og jeg ønsket en tradisjonell kofte som ville være klassisk, på den måten at den ikke blir umoderne med det første. Men motene endrer seg fort. Ser at jakken jeg strikket til min bror for noen år siden, plutselig så veldig kort og vid ut, i forhold til dagens kofter. Så flink du Jar vært i september, med å få ferdigstilt litt. Det er en god følelse:)

      Slett
  3. Flott kofte! Bra det gikk an å få et fint resultat på tross av garn-frustrasjon!
    Du får jobbe hardt med ufoene nå, sånn at du blir klar for Kofteboken 2 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååh, gleder meg til kofteboken 2, og "Strømper", som allerede er sendt ut fra Ark. Hvordan skal man rekke på alt?!;)

      Slett
  4. Nydelig kofte i et lekkert mønster! Litt av en jobb du har gjort her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Mønsteret krevde litt konsentrasjon i starten, men kom etterhvert inn i det, og da gikk det fint. Bestemte meg i begynnelsen for at denne kofta skulle jeg bruke tid på, bare strikke når jeg ville. Og slik ble det. Koste meg hele tiden:)

      Slett
  5. Fantastisk flott kofte i eit nydeleg mønster :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett meg ut denne som en favoritt for lenge siden. Og da den kom med i Kofteboken, hadde jeg plutselig mønsteret:)

      Slett
  6. Veldig fin kofte du har strikket, Maja! Nydelig mønster -og så fint strikket! Kofte har jeg tenkt på å strikke, men ikke kommet lenger enn det! :-)

    SvarSlett
  7. Takk, Britt. Man blir så påvirket av hva som rører seg på nett, med tanke på strikking. Så da ble det kofte (igjen) på meg. Er så utrolig mange fine å velge blant:)

    SvarSlett