tirsdag 4. februar 2014

Marthejakken

Til slutt ble jeg grepet av Skappel-basillen jeg også! Det ble en jakke til meg, kalt Marthe-jakken. Den er strikket i boblestrikk av det deiligste alpakkagarn en kan tenke seg! Jeg hadde gått en stund og tenkt at jeg kaaanskje en gang ville strikke den jakken. Og da jeg var i Tromsø og det var 25% rabatt på ALT garn på Snarby strikkestudio, ja da var det gjort! Garnet er ganske dyrt, så det var greit med litt rabatt ;)

Jeg har brukt garnet som er anbefalt i oppskriften, Skappelgarnet Suri og Myk, og Sandnes Mini alpakka. Pinne nr 6. Hvert stykke (rygg, arm, arm, forstykke, forstykke) er strikket hver for seg, satt sammen på rundpinne og raglanfelt. Så har jeg heklet sammen sidene og ermene med fastmasker på vrangen. Det er en rillestrikket stolpe i garnet Myk. Ingen knapphull.



Jakken er strikket 5 "bobler" kortere enn i oppskriften og jeg har 72 masker på bakstykket istedenfor 80 som oppskriften sier. Likens 4 masker mindre på hvert av forstykkene og begge armene. Ble passe romslig og jeg synes den er utrolig varm og myk!


I oppskriften er det lommer på begge forstykkene, det har jeg utelatt.




Klem fra Maja

9 kommentarer:

  1. Den var dritfin, virkelig lekker, så her kan du være storfornøyd, hilsen Beth

    SvarSlett
  2. Åååå, den jakken ser virkelig deilig og varm ut! Kjempefin!! :-)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg driver å skrikker jakken, men lurer på om det er slik at forstykkene skal være kortere enn bakstykket? synes det var litt rart?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Min jakke er like lang foran og bak. Tror den skal være det ifølge oppskriften. Men Dorthegenseren er kortere foran enn bak:)

      Slett
  4. Kan jeg spørre hvor høy du er og hvilken størrelse du vanligvis bruker i klær? Skal strikke denne til en liten dame og lurer på hvor mange masker jeg burde kutte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er 163 og bruker M til vanlig😀 valgte å strikke færre masker, for ønsket ikke en veldig svær og lang jakke. På meg blir det fort type "telt"😉

      Slett
    2. Datteren min er forresten på bildet ca 172 cm og bruker str S. Så tror ikke man bommer så veldig i størrelsen med denne type jakker/gensere

      Slett
  5. Hej Maja
    Din jakke er super super lækker:)
    kan du måske hjælpe mig opskriften på den??
    jeg har at finde den flere steder men uden held desværre !!!
    mange venlige hilsner
    Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg bestilte oppskrift på Marthejakke fra www.skappelgenseren.no. Jeg er også med på siden Dorthestrikk på Facebook. Der fant jeg tips og bilder av ulike jakker. Dermed fant jeg ut hvordan jeg ønsket å ha jakken min. Lykke til med å få til din:)

      Slett